Kaikkiin yli 59€ tilauksiin ilmainen toimitus. Yli 100€ tilaukselle ilmainen kotiinkuljetus. On herkkua!

0

Ostoskorisi on tyhjä

07.07.2021 4 min lukuaika


8.7.2021

3 selfcarerituaalia ja kasvonaamiota kesään

Kesä on vuoden suosituin lomakausi, jolloin moni nauttii valoisista päivistä mökillä laiturin nokassa, rannalla, maakuntamatkaillen tai kotona rentoutuen ja akkuja lataillen. Kesäloma on myös erinomaista aikaa omaksua arkeen erilaisia hemmottelevia selfcarerituaaleja, joiden toteuttamista voi jatkaa arjessa myös lomien jälkeen.

Kirjoittaja | Rosi Sotkasiira.Kuvat | Riikka Lilja-Niemi ja valmistajat.

Aamun kehoa herättelevä selfcarerituaali

Aamu luo perustan ja energian tulevalle päivälle. Kehoa herättelevä selfcarerituaali virkistää kehoa, aktivoi mieltä ja kirkastaa ihoa. Aloita aamun selfcarerituaali pian herättyäsi ennen aamiaista levittämällä kasvoille ihoa kirkastava AHA-hedelmähapponaamio, kuten BYBI Beauty Acid Gold AHA Face Mask, joka on kuin raikas hedelmäcoctail iholle. Mustikkaa, tyrniä sekä papaiini- ja kurpitsaentsyymiä sisältävä naamio kuorii, uudistaa ja virkistää ihoa, jättäen sille kuulaan pinnan ja tasaisen sävyn.

Ota naamion vaikutusajalla itsellesi mukava istuma-asento mieluisassa paikassa mökillä, hotellissa tai omassa makuhuoneessasi. Herättele kehoa venyttämällä kylkiä oikealle ja vasemmalle. Pyörittele päätä rauhallisesti puolelta toiselle, ravista käsiä ja pyöritä olkapäitä muutaman kerran taaksepäin. Ota ryhdikäs istuma-asento ja valmistaudu virkistävää ja puhdistavaa Ujjayi pranayama hengitysharjoitusta varten.


Aloita aamun selfcarerituaali pian herättyäsi ennen aamiaista levittämällä kasvoille ihoa kirkastava AHA-hedelmähapponaamio, kuten BYBI Beauty Acid Gold AHA Face Mask, joka on kuin raikas hedelmäcoctail iholle.


Sold out

Ujjayi pranayama-hengitysharjoitus

  1. Ota ryhdikäs istuma-asento, rentouta hartiat, kasvot ja kieli. Hengitä rauhallisesti normaaliin tapaan.
  2. Raota kevyesti huulia. Aloita ujjayi hengitys uloshengityksellä suun kautta. Siirrä huomiosi kurkun takaosaan ja supista sitä kevyesti uloshengityksessä. Tämä onnistuu, kun kuvittelet eteesi lasin, jonka haluat saada huurruustumaan hengitykselläsi tekemällä kevyesti äänteen ”haaahhhhh”. Tästä tulisi muodostua pehmeästi suhiseva ääni.
  3. Kokeile supistaa kurkun takaosaa samalla tavoin myös sisäänhengityksen yhteydessä.
  4. Sulje suu ja kokeile jatkaa samanlaista hengitystä nenän kautta samalla tekniikalla, niin että kurkun takaosa supistuu kevyesti sisään- ja uloshengityksessä. Hengityksesi kuulostaa tässä vaiheessa meren aalloilta, jotka lyövät rantaa vasten. Sisään- ja uloshengityksen tulee olla syvempää kuin normaalisti hengittäessä.
  5. Jatka harjoitusta noin kahden minuutin ajan.

Ihoa ja kehoa viilentävä selfcarerituaali

Aurinkoisen päivän jälkeen keho ja iho kaipaa viilennystä. Ayurvedan mukaan auringon valo ja lämpö edustavat tuli -elementtiä, joka lisääntyy kehossamme luonnostaan kesäisin ympäristön vaikutuksesta.

Lisääntynyt tuli -elementti voi aiheuttaa kehossa, mielessä ja ihossa erilaisia oireita, kuten närästystä, ripulia, hikoilua, pinnan kireyttä sekä punoittavia ja kutiavia iho-oireita. Viilentävä selfcarerituaali aurinkoisen päivän jälkeen luo harmoniaa tuli -elementille, minkä myötä voit tuntea kehon, mielen ja ihon rauhalliseksi ja viileäksi.

Aloita viilentävä selfcarerituaali pulahtamalla viileässä luonnon vesistössä tai käymällä viileässä suihkussa ja puhdista samalla iholta hiki ja aurinkosuojavoide. Asettaudu peseytymisen jälkeen rauhalliseen ja mahdollisimman viileään tilaan, jossa voit olla rauhassa.

Levitä kasvoille ihoa viilentävä kasvonaamio, kuten JOIK Organic matcha & green clay detox, jonka viilentävä vaikutus on välitön iholle levittämisen jälkeen. Vihreää savea sisältävä naamio syväpuhdistaa ihoa, ilman kuivattavaa vaikutusta. Naamion puhtaat kasviöljyt ja sheavoi tekevät siitä ihoa ravitsevan ja puhtaat kasviuutteet, kuten raikas piparminttu ja siankärsämö tasapainottavat kuumottavaa ja punoittavaa ihoa.

Naamion vaikuttaessa on hyvä hetki rauhoittaa mieli sheetali hengitysharjoituksen avulla. Sheetali on kehoa, mieltä ja tunteita viilentävä hengitysharjoitus, joka tarjoaa tasapainottavaa ensiapua, kun huomaat sisäisen tulesi roihuavan.


Sold out

Sheetali -hengitysharjoitus

  1. Aloita hengitysharjoitus ottamalla ryhdikäs istuma-asento, joko tuolilla tai lattialla. Aseta kätesi rennosti reisien päälle ja ota muutama rauhallinen syvähengitys sisään ja ulos.
  2. Sulje silmät, vie kieli ulos ja laita se rullalle.
  3. Hengitä sisään kielen kautta. Pidä hartiat ja kasvot rentoina.
  4. Tuo kieli sisään, sulje suu ja hengitä ulos nenän kautta.
  5. Toista harjoitusta 7-10 kierrosta.

Vältä sheetali -hengitysharjoitusta tai vähennä toistojen määrää mikäli sinulla on matala verenpaine, astma tai kärsit ummetuksesta.


Illan rentouttava selfcarerituaali

Kesällä arjen rutiinit usein unohtuvat, kun valoisat illat pitävät hereillä normaalia pidempään. Rutiinien säännöllisyys auttaa kehoa ja mieltä pysymään paremmin tasapainossa. Illan rentouttava selfcarerituaali on apunasi, kun haluat rauhoittaa illat, välttää yöllisen valvomisen ja herätä aamulla virkeänä.

Aloita illan selfcarerituaali levittämällä kasvoillesi ravitseva kasvonaamio, kuten Antipodes Aura Manuka Honey Mask, joka on ihoa tehokkaasti hoitava ja iltakäyttöön täydellinen valinta. Antibakteerista manukaa sisältävä täyteläinen naamio kosteuttaa, vahvistaa ja tukee tehokkaasti ihon uudistumista. Naamion vaikutusajalla on hyvä hetki hiljentyä maadoittavan ja hermostoa rauhoittavan pranayama-harjoituksen äärelle.



Sold out

Rentouttava pranayama harjoitus:

  1. Aloita harjoitus ottamalla ryhdikäs istuma-asento tuolilla tai lattialla. Ota muutama rauhallinen syvähengitys sisään ja ulos.
  2. Sulje silmäsi ja aseta oikean käden etu- ja keskisormi kulmakarvojen väliin. Sulje oikea sierain oikean käden peukalolla ja hengitä vasemman sieraimen kautta sisään. Laske samalla mielessäsi rauhallisesti neljään.
  3. Pidätä hetki hengitystä. Laske samalla mielessäsi neljään.
  4. Vapauta oikealta sieraimelta ja peitä vasen sierain oikean käden nimettömällä. Hengitä hitaasti ulos. Laske neljään.

Toista harjoitusta 1-3 minuutin ajan ja ota sen muutama hengityskierros ilman, että kontrolloit hengitystäsi. Pidä silmät suljettuina ja tunnustele harjoituksen vaikutuksia omassa rauhassa.

Tiesitkö, että sana pranayama sankritia ja tarkoittaa jatkuvaa pitkäkestoista ohjattua liikettä eli tietoista hengitystä?


Miksi hengitysharjoitteet ovat tärkeä lisä osana kauneudenhoitoa?

Hengitys on kehon automaattisimpia toimintoja. Me ihmiset reagoimme hengityksellä meissä ja ympärillämme tapahtuviin asioihin, jolloin kehossa tapahtuu biokemiallinen prosessi. Tietoinen hengittäminen erilaisilla harjoitteilla auttaa tasapainottamaan ja laskemaan kireyttä ja stressitasoja, jolloin hengittäminen vapautuu tukoksista ja energia pääsee soljumaan vapaammin, näin iho ja mielikin kirkastuu, olo pehmenee ja rauhoittuu.


Tiesitkö, että sana pranayama sankritia ja tarkoittaa jatkuvaa pitkäkestoista ohjattua liikettä eli tietoista hengitystä? Ayurvedinen kauneudenhoito on kokonaisvaltaista mielen, kehon ja ihon vuoropuhelua.

Kirjoittaja

Rosi Sotkasiira

Rosi Sotkasiira on ekokosmetologi, ayurvedisen ihonhoidon asiantuntija sekä yksi Pohjoista Ayurvedaa -kirjan (Gummerus 2020) tekijöistä. Rosi on intohimoinen ihonhoidon ammattilainen, joka on luonut uraansa ayurvedan, kauneuden sekä hyvinvoinnin parissa. Rosin tärkein missio omassa työssään on innostaa ihmisiä löytämään oman kauneutensa kokonaisvaltaisen tasapainon ja hyvän olon kautta. Tutustu Rosiin paremmin rosilindas.com

Rosi kirjoittaa DELLY Magazineen säännöllisesti, jos haluat kysyä Rosilta ihonhoitoon ja kokonaisvaltaiseen kauneuteen liittyvää, laita kysymyksesi osoitteeseen asiakaspalvelu@biodelly.fi. Otsikoi viestisi näin: ROSIN POSTI.

Kuva Rosista Minna Pakkanen Valokuvaamo Kipinä


Kuva Inkeri Kallio


Haluaisitko tutustua paremmin ayurvedaan ja oppia, miten sen avulla voit vaikuttaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiisi?

Rosi Sotkasiira luotsaa Suomen ensimmäistä ayurveda-podcastia yhdessä Eveliina Holmin kanssa. Ayurglow -podcastin keskiössä on ayurvedaan liittyvät teemat ravinnosta, hyvän olon saavuttamiseen sekä sisäisen hehkun ja harmonian löytämiseen.

AyurGlow podcastin löydät Spotifysta sekä instagramista @ayurglow