Ilmainen toimitus yli 59€ tilauksiin. Ilmainen kotiinkuljetus yli 100€ tilauksiin. Kiitos ja voi hyvin!

0

Ostoskorisi on tyhjä

20.10.2020 3 min lukuaika

Kehoa ja mieltä rentouttava iltarutiini

Syksy on monelle aktivoitumisen ja uuden alun aikaa, kun työ- ja koulukiireet sekä uudet innostavat projektit tempaavat mukaansa. Positiivisetkin muutokset elämässä voivat aiheuttaa stressiä tai jopa ahdistusta, jolloin säännölliset rutiinit tuovat tasapainoa kiireisen arjen keskelle.

Ota illalla hetki aikaa itsellesi ja pysähdy oman hyvinvointisi äärelle rentouttavan iltarutiinin parissa. Suosittelen kokeilemaan seuraavaa ohjeistusta vaihe vaiheelta, etenkin jos sinulla on stressiä, unettomuutta tai vaikeuksia irtautua arjen velvollisuuksista päivän päätteeksi. Seuraava ohje on kuitenkin vain yhdenlainen tapa toteuttaa iltarutiinia ja tärkeintä on, että löydät juuri itsellesi sopivan tavan sen toteuttamiseen.

Siirrä itsesi offline-tilaan

Aloita iltarutiini sammuttamalla televisio sekä älylaiteet tai laittamalla ne vähintään lentokonetilaan. Älylaitteiden sininen valo muistuttaa aallonpituudeltaan päivänvaloa, minkä vuoksi iltaisin sängyssä tapahtuvalla puhelimen selailulla voi olla rentouttavan vaikutuksen sijaan mieltä piristävä vaikutus. Lisäksi jatkuva puhelimen vilkuilu ja sen ääniin reagoiminen aiheuttaa kehossa stressireaktion, mikä vaikeuttaa rentoutumista. Suosittelenkin laittamaan luurin sivuun viimeistään tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Hoida ihoasi lempeydellä

Jokaisella meistä on oma ja täysin uniikki tapa hoitaa ihoaan. Toisilla ihonhoitorutiini on vain nopea veden pärskäytys ja kasvovoiteen sipaisu. Toisilla ihonhoito koostuu lukuisten tuotteiden ja tekniikoiden kokonaisuudesta. Kaikkia ihonhoitorutiineja yhdistää kuitenkin halu huolehtia omasta ihostaan.

Kannustan sinua tekemään oman ihonhoitorutiinisi illalla kaikessa rauhassa. Jätä kiire kylpyhuoneen ulkopuolelle ja ole tietoinen siitä, miten hoidat ihoasi. Tee jokainen vaihe tietoisesti keskittyen ja lempeästi koskettaen. Mikäli et ole löytänyt vielä sinulle sopivaa tapaa ihosi hoitamiseen, suosittelen aloittamaan kolmen askeleen ihonhoitorutiinista, johon kuuluu kolme tuotetta ja vaihetta. Biodellyn sivuilta löydät ihotyypillesi sopivat tuotteet jokaiseen vaiheeseen:

  1. Puhdista
  2. Kosteuta
  3. Ravitse

Rentoudu jalkakylvyn äärellä

Jalkakylvyn avulla pääset spa-hoitolan tunnelmaan kotioloissa. Jalat ovat tärkeä työväline päivittäisessä elämässä ja iltaisin ne voivat tuntua raskailta, etenkin jos vietät päivän aikana paljon aikaa seisoen. Jalkapohjissa sijaitsee myös paljon marmapisteitä eli kehon energiapisteitä, joiden aktivoinnin kautta kehosta vapautuu erilaisia jännitys- ja stressitiloja. Pidä siis hyvää huolta jaloistasi ja vapauta kehosi stressitiloja jalkakylvyn ja säännöllisen hieronnan avulla.

Aloita valmistelu valitsetmalla itsellesi rauhallinen paikka, johon voit asettautua jalkakylvyn ajaksi ja laske mahdollisimman lämmintä vettä astiaan, johon voit upottaa jalkasi. Lisää sen jälkeen veteen JOIK Organic Warming Magnesium Footbath Salt - lämmittävää jalkakylpysuolaa, jonka sisältämä inkivääri lämmittää kylmien jalkojen lisäksi koko kehon ja magnesium rentouttaa sekä tukee lihasten palautumista. Jalkakylvystä nouseva raikas ja huumaavaa tuoksu rauhoittaa vilkkaammankin mielen kylvyn aikana.

Pidä jalkoja kylvyssä vähintään 15 minuutin ajan ja nauti samalla kupillinen jotain lämmintä ja rentouttavaa juomaa, kuten kamomilla- tai fenkoliteetä.

Hemmottele itseäsi jalkahieronnalla

Tee itsellesi 10 minuutin jalkahieronta, kun jalkasi ovat vielä lämpimät kylvyn jäljilta. JOIK Organic Intense Moisture & Repair Balm for hands & feet - käsi-ja jalkavoide kosteuttaa kuivemmatkin jalat. Tämä täyteläinen monitoimibalmi ravitsee myös halkeilevat kantapäät sekä hilseilevät kyynärpäät. Levitä ja hiero voidetta jalkateriin ja keskity hieronnassa etenkin kuivimpiin kohtiin ihossa. Vedä jalkaan lopuksi hengittävät puuvillasukat.

Maadoitu hengitysharjoituksen avulla

Hengitys on elinehtosi ja kiinnittämällä säännöllisesti huomiota tapaasi hengittää, tulet tietoisemmaksi myös itsestäsi. Iloisena, tyytyväisenä ja tasapainoisena hengitys on vakaata ja kulkee sujuvasti koko kehon läpi. Stressaantuneena, uupuneena ja vihaisena hengitys muuttuu pinnalliseksi ja epäsäännölliseksi, minkä seurauksena myös keskittyminen vaikeutuu ja kehoon, etenkin pään alueelle, tulee helposti erilaisia kiputiloja. Päivittäisellä hengitysharjoituksella vahvistat keuhkojasi, lisäät elinvoimaasi sekä helpotat stressiä ja ahdistusta.

Pranayama vuorohengitys on perinteinen hengitysharjoitus, joka rauhoittaa ja tasapainottaa, niin kehon kuin mielen. Kokeile harjoitusta ennen nukkumaan menoa tai päivän aikana, kun kaipaat pientä hengähdystaukoa.

  1. Istu selkä suorana alustaa vasten, rentouta hartiat ja ota muutama syvä hengitys sisään ja ulos.
  2. Aseta oikean käden etu- ja keskisormi kulmakarvojen väliin.
  3. Sulje oikea sierain oikealla peukalolla ja hengitä vasemman sieraimen kautta sisään.
  4. Pidätä hengitystä hetki. Muista pitää hartiat rentoina.
  5. Sulje vasen sierain oikealla nimettömällä ja päästä ilma ulos oikean sieraimen kautta.
  6. Pidä vasen sierain edelleen suljettuna ja hengitä oikean sieraimen kautta sisään.
  7. Pidätä hengitystä hetki.
  8. Sulje oikea sierain oikealla peukalolla ja päästä ilma ulos vasemman sieraimen kautta.

Toista harjoitusta muutaman minuutin ajan ja huomioi hengityksen rytmitys. Uloshengityksen tulisi kestää pitempään kuin sisään hengityksen. Voit laskea sisään hengittäessä esimerkiksi kahteen ja ulos hengittäessä neljään. Tee harjoitus omassa rytmissäsi.

Iltarutiinin päätyttyä on aika laskeutua vähitellen yöunille. Nousiko mieleesi jotain erityisiä iltarutiinin aikana? Kirjaa pintaan nousseita ajatuksia ylös ja palaa niihin halutessasi myöhemmin. Omien tunteiden sanoittaminen kirjoittamalla on hyvä tapa puhdistaa sekä selkeyttää mielen solmuja ja niiden kautta voi herätä monia avartavia oivaluksia.

Toivon, että iltarutiinin jälkeen olosi on kokonaisvaltaisesti rentoutunut. Kauniita unia <3

 

Rosi Sotkasiira on ekokosmetologi, ayurvedisen ihonhoidon asiantuntija sekä yksi Pohjoista Ayurvedaa -kirjan (Gummerus 2020) tekijöistä. Rosi on intohimoinen ihonhoidon ammattilainen, joka on luonut uraansa ayurvedan, kauneuden sekä hyvinvoinnin parissa. Rosin tärkein missio omassa työssään on innostaa ihmisiä löytämään oman kauneutensa kokonaisvaltaisen tasapainon ja hyvän olon kautta.

Rosi kirjoittaa DELLY Magazineen säännöllisesti, jos haluat kysyä Rosilta ihonhoitoon ja kokonaisvaltaiseen kauneuteen liittyvää, laita kysymyksesi osoitteeseen asiakaspalvelu@biodelly.fi. Otsikoi viestisi näin: ROSIN POSTI. 


Jätä kommentti

Kommentit on hyväksyttävä ennen julkaisua.

Uutiskirje